Forum www.chor.fora.pl Strona Główna
 FAQ   Szukaj   Użytkownicy   Grupy    Galerie   Rejestracja   Profil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości   Zaloguj 

Bach i inni - czyli wymiatacze baroku
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Następny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.chor.fora.pl Strona Główna -> Forum ogólne
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
jurgens
Administrator



Dołączył: 19 Lis 2006
Posty: 1634
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Ożarów Maz.

PostWysłany: Pon 20:29, 03 Mar 2008    Temat postu:



A przy okazji - [link widoczny dla zalogowanych]

Powrót do góry
Zobacz profil autora
Raczek




Dołączył: 02 Gru 2006
Posty: 553
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Poznań

PostWysłany: Wto 17:00, 04 Mar 2008    Temat postu:

Typowy niemiecki sznyclożerca... Wink
Powrót do góry
Zobacz profil autora
jadwon




Dołączył: 28 Sty 2007
Posty: 719
Przeczytał: 0 tematów


PostWysłany: Wto 21:37, 04 Mar 2008    Temat postu:

Piekny to on nie był.... Smile
Powrót do góry
Zobacz profil autora
anabelle




Dołączył: 28 Maj 2007
Posty: 395
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: UAM, Akademia Muzyczna, Poznań

PostWysłany: Śro 22:40, 05 Mar 2008    Temat postu:

Hehehe, co kto woli. Sam na Świecie nie był Twisted Evil
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Mariusz




Dołączył: 19 Mar 2007
Posty: 183
Przeczytał: 0 tematów


PostWysłany: Pon 23:55, 31 Mar 2008    Temat postu:

J. S. Bach, Pasja wg. św. Mateusza / St. Matthew Passion

Filmy interesujace, gdyz zawieraja polskie napisy (subtitles):

[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
Powrót do góry
Zobacz profil autora
matej




Dołączył: 29 Mar 2008
Posty: 9
Przeczytał: 0 tematów


PostWysłany: Czw 21:08, 17 Kwi 2008    Temat postu:

jak by ktoś potrzebował tłumaczenie na polski jakiegoś tekstów utworu Bacha to w jakimś tam stopniu jestem wstanie pomóc
- troszeczke w tym siedze i od czasu do czasu cos tam wiem o wielkim Bachu

Słuchanie utworów wokalno-instrumentalnych bez zrozumienia tekstu totalnie nie ma sensu - gubi się czasami potężną cześć tego jakim kompozytorem był Bach


Ostatnio zmieniony przez matej dnia Czw 21:10, 17 Kwi 2008, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
kamalaska




Dołączył: 31 Paź 2008
Posty: 10
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Olsztyn

PostWysłany: Pią 18:49, 31 Paź 2008    Temat postu: eh Bach

dla mnie byl jedyny:D
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Manzi




Dołączył: 04 Lis 2008
Posty: 97
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: HS

PostWysłany: Wto 20:27, 04 Lis 2008    Temat postu:

jurgens napisał:

Np. Magnifikat był zmieniany Es-dur na D-dur między innymi dlatego, że kapela która miała go wykonywać po raz drugi miałaby problemy z wysokością ze względu iż stosowała inny strój i dlatego trzeba było obniżyć tonację.


Nie dokładnie tak było.

Magnificat Es-dur był po raz pierwszy wykonany na Boże Narodzenie 1723 z instrumentami dętymi drewnianymi - obojami, fletami prostymi i fagotem - które były nastrojone w tzw. „Tiefer Kammerton” a1 = 392Hz. W związku z tym dostroiły się do nich smyczki, a tym samym głosy. [Organy strojono do chortonu a1 = 465 Hz].
Oznacza to, że było to zwykłe barokowe D-dur (a1 = 415 Hz).
Problem stosowania instrumentów dętych drewnianych strojonych w „Tiefer Kammerton” i zapisu ich w partyturze utworów z okresu weimarskiego

Przy okazji „sklecania” Missa in h BWV 232I przekazał dla Drezna prawdopodobnie także „nową” wersję Magnificatu na Święto Nawiedzenia Maryi Panny - tym razem w D-dur (a1 = 415Hz), oczywiście bez wstawek bożonarodzeniowych (nie chorałów!).

Problem notowania partytury utworów z okresu weimarskiego z zastosowania instrumentów dętych drewnianych strojonych w „Tiefer Kammerton” a1 = 392Hz jak i zwykłego „Hoher Kammerton” a1 = 415Hz to jedna z ciekawszych i wyjątkowo skomplikowanych problemów tamtejszej i współczesnej praktyki wykonawczej. Ale po rozwikłani tego okazuje się, że nigdy nie zdarzył się u Bacha przypadek jakiegoś drastycznego naruszenia skali głosów. Wyjątek: Jauchzet Gott in allen Landen BWV 51.


Ostatnio zmieniony przez Manzi dnia Wto 20:42, 04 Lis 2008, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
smutek
Administrator



Dołączył: 14 Lut 2006
Posty: 1418
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Włocławek

PostWysłany: Wto 22:44, 04 Lis 2008    Temat postu:

jadwon napisał:
Piekny to on nie był.... Smile


przypomina mi Tadzia spod monopolowego Twisted Evil
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Raczek




Dołączył: 02 Gru 2006
Posty: 553
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Poznań

PostWysłany: Śro 17:43, 05 Lis 2008    Temat postu:

Cytat:
nigdy nie zdarzył się u Bacha przypadek jakiegoś drastycznego naruszenia skali głosów. Wyjątek: Jauchzet Gott in allen Landen BWV 51.


Na czym, jeśli można spytać, polega owo "drastyczne naruszenie skali głosu" we wspomnianej kantacie?
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Manzi




Dołączył: 04 Lis 2008
Posty: 97
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: HS

PostWysłany: Śro 18:20, 05 Lis 2008    Temat postu:

Raczek napisał:
Cytat:
nigdy nie zdarzył się u Bacha przypadek jakiegoś drastycznego naruszenia skali głosów. Wyjątek: Jauchzet Gott in allen Landen BWV 51.


Na czym, jeśli można spytać, polega owo "drastyczne naruszenie skali głosu" we wspomnianej kantacie?


Wszystkie partie sopranowe były śpiewane przez chłopaków Thomasschule. Niezależnie od tego, że mutację przechodzili później niż dziś, Bach starał się nie pisać wyżej niż a2 (a dwukreślne), a najbardziej obciążone był rejestr środkowy. W „Jauchzet” skala sięga do c3 (c trzykreślnego i eksponowany jest rejestr wysoki.
Dla kogo Bach napisał „Jauchzet”?
Istnieją trzy hipotezy.
a - wyjątkowo utalentowany Thomaner - Christoph Nichelmann.
b - kastrat, a kantat postała z myślą o wykonaniu w Dreźnie.
c - kobieta, a kantata powstała dla dworu Weissenfels. W domu sprawdzę (jeśli to ważne), jak miała się nazywać sopranistka, było o tym w którymś z Bach-Jahrbuch.
Osobiście skłaniam się ku hipotezie 3 z kobietą.

Partie w kantatach bodaj w dwóch przypadkach dochodzą do c3. Chodzi o chór nr 2 z „Ich hatte viel Bekümmernis” BWV 21 i chór nr 1 do kantaty „Höchsterwünschtes Freudenfest”, BWV 194. Może któraś jeszcze, ale nie pamiętam.
W przypadku wersji „hamburskiej” BWV 21 w d-moll (oficjalna nazwa tej wesrji: Köthener Fassung, Bach-Compendium BC A 99b) to c3 w zapisie wystąpiło tam tylko raz. Ale w Hamburgu zdaje się, że wolno było śpiewać kobietom.
W przypadku BWV 194 zapis dotyczy znowu „Tiefer Kamerton”, bo BWV 194 nie było napisane dla Lipska, tylko dla Störmthal. A w ogóle kantata ma pochodzenie świeckie (Köthen), ale to inna sprawa.
Czyli w pewnym sensie - dwa wyjątki.


Ostatnio zmieniony przez Manzi dnia Śro 18:59, 05 Lis 2008, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Raczek




Dołączył: 02 Gru 2006
Posty: 553
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Poznań

PostWysłany: Czw 21:01, 06 Lis 2008    Temat postu:

c3... może i wyjątki, ale o "drastycznym naruszeniu" raczej nie może być tu mowy Wink Pozostaje to, bądź co bądź w skali sopranowej. Widocznie tak, jak wspomniałeś, Bach pisał pod kogoś i tyle.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Manzi




Dołączył: 04 Lis 2008
Posty: 97
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: HS

PostWysłany: Czw 21:17, 06 Lis 2008    Temat postu:

Raczek napisał:
Widocznie tak, jak wspomniałeś, Bach pisał pod kogoś i tyle.

Pisał i pod kogoś, i pod skład, który akurat miał do dyspozycji.
Jak nie miał aktualnie dobrego sopranisty, jak na przykład zaraz po Nowym Roku 1724 - nie pisał na sopran. Jak miał kogoś, kto sprawnie poruszał się na flecie traverso - z miejsca pojawiają się kantaty z tym instrumentem. A jak nagle na wiosnę 1729 objął prowadzenie Collegium Musicum, zyskując tym samym nowych muzyków, z miejsca przerobił Pasję wg św. Mateusza, lub coś, co było jej pierwowzorem, na dwa chóry (ale jeszcze ze wspólnym continuo).


Ostatnio zmieniony przez Manzi dnia Czw 21:37, 06 Lis 2008, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
jurgens
Administrator



Dołączył: 19 Lis 2006
Posty: 1634
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Ożarów Maz.

PostWysłany: Pią 13:49, 07 Lis 2008    Temat postu:

A możesz powiedzieć kto śpiewał chorały z pasji Mateuszowej podczaj jej wykonywania w czasach Bach?
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Manzi




Dołączył: 04 Lis 2008
Posty: 97
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: HS

PostWysłany: Pią 14:22, 07 Lis 2008    Temat postu:

jurgens napisał:
A możesz powiedzieć kto śpiewał chorały z pasji Mateuszowej podczaj jej wykonywania w czasach Bach?

Chodzi Ci o to, czy wierni, czy chórzyści?
Jeśli tak, to wszystko wskazuje na to, że jednak chórzyści. Nawet po objęciu Collegium Musicum liczebność obsady w 1729 starczyła zaledwie na pojedyncze obsadzenie głosów wokalnych. Podczas tego wykonania zabrakło Bachowi nawet po jednym ze skrzypków w każdym zespole, nie mówiąc już o wspomnianym wyżej wspólnym continuo, które mógł rozdzielić dopiero w roku 1736.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.chor.fora.pl Strona Główna -> Forum ogólne Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Następny
Strona 7 z 10

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group

Theme xand created by spleen & Forum.
Regulamin