|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
jurgens
Administrator
Dołączył: 19 Lis 2006
Posty: 1634
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: Ożarów Maz.
|
Wysłany: Pon 20:29, 03 Mar 2008 Temat postu: |
|
|
A przy okazji - [link widoczny dla zalogowanych]
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Raczek
Dołączył: 02 Gru 2006
Posty: 553
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: Poznań
|
Wysłany: Wto 17:00, 04 Mar 2008 Temat postu: |
|
|
Typowy niemiecki sznyclożerca...
|
|
Powrót do góry |
|
|
jadwon
Dołączył: 28 Sty 2007
Posty: 719
Przeczytał: 0 tematów
|
Wysłany: Wto 21:37, 04 Mar 2008 Temat postu: |
|
|
Piekny to on nie był....
|
|
Powrót do góry |
|
|
anabelle
Dołączył: 28 Maj 2007
Posty: 395
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: UAM, Akademia Muzyczna, Poznań
|
Wysłany: Śro 22:40, 05 Mar 2008 Temat postu: |
|
|
Hehehe, co kto woli. Sam na Świecie nie był
|
|
Powrót do góry |
|
|
Mariusz
Dołączył: 19 Mar 2007
Posty: 183
Przeczytał: 0 tematów
|
Wysłany: Pon 23:55, 31 Mar 2008 Temat postu: |
|
|
J. S. Bach, Pasja wg. św. Mateusza / St. Matthew Passion
Filmy interesujace, gdyz zawieraja polskie napisy (subtitles):
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
|
|
Powrót do góry |
|
|
matej
Dołączył: 29 Mar 2008
Posty: 9
Przeczytał: 0 tematów
|
Wysłany: Czw 21:08, 17 Kwi 2008 Temat postu: |
|
|
jak by ktoś potrzebował tłumaczenie na polski jakiegoś tekstów utworu Bacha to w jakimś tam stopniu jestem wstanie pomóc
- troszeczke w tym siedze i od czasu do czasu cos tam wiem o wielkim Bachu
Słuchanie utworów wokalno-instrumentalnych bez zrozumienia tekstu totalnie nie ma sensu - gubi się czasami potężną cześć tego jakim kompozytorem był Bach
Ostatnio zmieniony przez matej dnia Czw 21:10, 17 Kwi 2008, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
kamalaska
Dołączył: 31 Paź 2008
Posty: 10
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: Olsztyn
|
Wysłany: Pią 18:49, 31 Paź 2008 Temat postu: eh Bach |
|
|
dla mnie byl jedyny:D
|
|
Powrót do góry |
|
|
Manzi
Dołączył: 04 Lis 2008
Posty: 97
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: HS
|
Wysłany: Wto 20:27, 04 Lis 2008 Temat postu: |
|
|
jurgens napisał: |
Np. Magnifikat był zmieniany Es-dur na D-dur między innymi dlatego, że kapela która miała go wykonywać po raz drugi miałaby problemy z wysokością ze względu iż stosowała inny strój i dlatego trzeba było obniżyć tonację. |
Nie dokładnie tak było.
Magnificat Es-dur był po raz pierwszy wykonany na Boże Narodzenie 1723 z instrumentami dętymi drewnianymi - obojami, fletami prostymi i fagotem - które były nastrojone w tzw. „Tiefer Kammerton” a1 = 392Hz. W związku z tym dostroiły się do nich smyczki, a tym samym głosy. [Organy strojono do chortonu a1 = 465 Hz].
Oznacza to, że było to zwykłe barokowe D-dur (a1 = 415 Hz).
Problem stosowania instrumentów dętych drewnianych strojonych w „Tiefer Kammerton” i zapisu ich w partyturze utworów z okresu weimarskiego
Przy okazji „sklecania” Missa in h BWV 232I przekazał dla Drezna prawdopodobnie także „nową” wersję Magnificatu na Święto Nawiedzenia Maryi Panny - tym razem w D-dur (a1 = 415Hz), oczywiście bez wstawek bożonarodzeniowych (nie chorałów!).
Problem notowania partytury utworów z okresu weimarskiego z zastosowania instrumentów dętych drewnianych strojonych w „Tiefer Kammerton” a1 = 392Hz jak i zwykłego „Hoher Kammerton” a1 = 415Hz to jedna z ciekawszych i wyjątkowo skomplikowanych problemów tamtejszej i współczesnej praktyki wykonawczej. Ale po rozwikłani tego okazuje się, że nigdy nie zdarzył się u Bacha przypadek jakiegoś drastycznego naruszenia skali głosów. Wyjątek: Jauchzet Gott in allen Landen BWV 51.
Ostatnio zmieniony przez Manzi dnia Wto 20:42, 04 Lis 2008, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
smutek
Administrator
Dołączył: 14 Lut 2006
Posty: 1418
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: Włocławek
|
Wysłany: Wto 22:44, 04 Lis 2008 Temat postu: |
|
|
jadwon napisał: | Piekny to on nie był.... |
przypomina mi Tadzia spod monopolowego
|
|
Powrót do góry |
|
|
Raczek
Dołączył: 02 Gru 2006
Posty: 553
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: Poznań
|
Wysłany: Śro 17:43, 05 Lis 2008 Temat postu: |
|
|
Cytat: | nigdy nie zdarzył się u Bacha przypadek jakiegoś drastycznego naruszenia skali głosów. Wyjątek: Jauchzet Gott in allen Landen BWV 51.
|
Na czym, jeśli można spytać, polega owo "drastyczne naruszenie skali głosu" we wspomnianej kantacie?
|
|
Powrót do góry |
|
|
Manzi
Dołączył: 04 Lis 2008
Posty: 97
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: HS
|
Wysłany: Śro 18:20, 05 Lis 2008 Temat postu: |
|
|
Raczek napisał: | Cytat: | nigdy nie zdarzył się u Bacha przypadek jakiegoś drastycznego naruszenia skali głosów. Wyjątek: Jauchzet Gott in allen Landen BWV 51.
|
Na czym, jeśli można spytać, polega owo "drastyczne naruszenie skali głosu" we wspomnianej kantacie? |
Wszystkie partie sopranowe były śpiewane przez chłopaków Thomasschule. Niezależnie od tego, że mutację przechodzili później niż dziś, Bach starał się nie pisać wyżej niż a2 (a dwukreślne), a najbardziej obciążone był rejestr środkowy. W „Jauchzet” skala sięga do c3 (c trzykreślnego i eksponowany jest rejestr wysoki.
Dla kogo Bach napisał „Jauchzet”?
Istnieją trzy hipotezy.
a - wyjątkowo utalentowany Thomaner - Christoph Nichelmann.
b - kastrat, a kantat postała z myślą o wykonaniu w Dreźnie.
c - kobieta, a kantata powstała dla dworu Weissenfels. W domu sprawdzę (jeśli to ważne), jak miała się nazywać sopranistka, było o tym w którymś z Bach-Jahrbuch.
Osobiście skłaniam się ku hipotezie 3 z kobietą.
Partie w kantatach bodaj w dwóch przypadkach dochodzą do c3. Chodzi o chór nr 2 z „Ich hatte viel Bekümmernis” BWV 21 i chór nr 1 do kantaty „Höchsterwünschtes Freudenfest”, BWV 194. Może któraś jeszcze, ale nie pamiętam.
W przypadku wersji „hamburskiej” BWV 21 w d-moll (oficjalna nazwa tej wesrji: Köthener Fassung, Bach-Compendium BC A 99b) to c3 w zapisie wystąpiło tam tylko raz. Ale w Hamburgu zdaje się, że wolno było śpiewać kobietom.
W przypadku BWV 194 zapis dotyczy znowu „Tiefer Kamerton”, bo BWV 194 nie było napisane dla Lipska, tylko dla Störmthal. A w ogóle kantata ma pochodzenie świeckie (Köthen), ale to inna sprawa.
Czyli w pewnym sensie - dwa wyjątki.
Ostatnio zmieniony przez Manzi dnia Śro 18:59, 05 Lis 2008, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
Raczek
Dołączył: 02 Gru 2006
Posty: 553
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: Poznań
|
Wysłany: Czw 21:01, 06 Lis 2008 Temat postu: |
|
|
c3... może i wyjątki, ale o "drastycznym naruszeniu" raczej nie może być tu mowy Pozostaje to, bądź co bądź w skali sopranowej. Widocznie tak, jak wspomniałeś, Bach pisał pod kogoś i tyle.
|
|
Powrót do góry |
|
|
Manzi
Dołączył: 04 Lis 2008
Posty: 97
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: HS
|
Wysłany: Czw 21:17, 06 Lis 2008 Temat postu: |
|
|
Raczek napisał: | Widocznie tak, jak wspomniałeś, Bach pisał pod kogoś i tyle. |
Pisał i pod kogoś, i pod skład, który akurat miał do dyspozycji.
Jak nie miał aktualnie dobrego sopranisty, jak na przykład zaraz po Nowym Roku 1724 - nie pisał na sopran. Jak miał kogoś, kto sprawnie poruszał się na flecie traverso - z miejsca pojawiają się kantaty z tym instrumentem. A jak nagle na wiosnę 1729 objął prowadzenie Collegium Musicum, zyskując tym samym nowych muzyków, z miejsca przerobił Pasję wg św. Mateusza, lub coś, co było jej pierwowzorem, na dwa chóry (ale jeszcze ze wspólnym continuo).
Ostatnio zmieniony przez Manzi dnia Czw 21:37, 06 Lis 2008, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
jurgens
Administrator
Dołączył: 19 Lis 2006
Posty: 1634
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: Ożarów Maz.
|
Wysłany: Pią 13:49, 07 Lis 2008 Temat postu: |
|
|
A możesz powiedzieć kto śpiewał chorały z pasji Mateuszowej podczaj jej wykonywania w czasach Bach?
|
|
Powrót do góry |
|
|
Manzi
Dołączył: 04 Lis 2008
Posty: 97
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: HS
|
Wysłany: Pią 14:22, 07 Lis 2008 Temat postu: |
|
|
jurgens napisał: | A możesz powiedzieć kto śpiewał chorały z pasji Mateuszowej podczaj jej wykonywania w czasach Bach? |
Chodzi Ci o to, czy wierni, czy chórzyści?
Jeśli tak, to wszystko wskazuje na to, że jednak chórzyści. Nawet po objęciu Collegium Musicum liczebność obsady w 1729 starczyła zaledwie na pojedyncze obsadzenie głosów wokalnych. Podczas tego wykonania zabrakło Bachowi nawet po jednym ze skrzypków w każdym zespole, nie mówiąc już o wspomnianym wyżej wspólnym continuo, które mógł rozdzielić dopiero w roku 1736.
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
|