|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Gość
|
Wysłany: Pon 14:40, 10 Lis 2008 Temat postu: |
|
|
Dla mnie utwór jest tym bardziej interesujący, im bardziej wielowarstwowa i złożona jest jego struktura (oczywiście, mówiąc w pewnym uproszczeniu ). Lubię podczas kolejnych przesłuchań odkrywać coraz to nowe znaczenia, symbole, powiązania, warstwy... Jednak są również tacy słuchacze, którzy ograniczają się do percypowania wyłącznie powierzchownej, czysto brzmieniowej strony dzieła i nie mają ochoty dociekać ukrytych znaczeń. Mogą oni np. z widocznym zadowoleniem delektować się brzmieniem Bachowskich "Pasji" bez znajomości niemieckiego (lub polskiej translacji), bez wnikania w sferę znaczeniową tekstu słownego, traktując utwór jako rodzaj przyjemnej "tapety muzycznej". O ileż jednak są ubożsi w doznania...
Wszystkim zainteresowanym barokową "Affektenlehre" polecam lekturę artykułu Wiesława Liseckiego, opublikowanego w jednym z pierwszych numerów kwartalnika "Canor". Znajdziecie tu wiele bardzo pożytecznych informacji Wspominał o nim już Raczek, ale ja dodatkowo ułatwię Wam sprawę, oszczędzając przyjemność wizyty w bibliotece
[link widoczny dla zalogowanych]
Ostatnio zmieniony przez Gość dnia Pon 14:46, 10 Lis 2008, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Manzi
Dołączył: 04 Lis 2008
Posty: 97
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: HS
|
Wysłany: Pon 14:54, 10 Lis 2008 Temat postu: |
|
|
Ja absolutnie nie neguję, ani nie bagatelizuję retoryki, ale zaledwie nadmiernie rozbuchany jej współczesny kult i ewentualne spekulacje.
Aż bym z radości zatarł ręce i czekał na „odpowiednią interpretacje” lamentu w Johannespassion: w basie mamy 21 nut. Może być 7 x 3. Ale może i być oczko.
|
|
Powrót do góry |
|
|
Gość
|
Wysłany: Pon 15:18, 10 Lis 2008 Temat postu: |
|
|
Związki słowno-muzyczne są niewątpliwie jednym z ważniejszych elementów dzieła wokalno-instrumentalnego, lecz aby troska o dźwiękową ilustracyjność nie stała się dla kompozytora celem "samym w sobie", jak we wszystkim trzeba zachować umiar. Inaczej, łatwo można zbanalizować utwór, sprowadzając go do czegoś w rodzaju dźwiękowego komiksu, katalogu efektów
Z podobną ostrożnością trzeba podchodzić także do analizy, aby uniknąć wszelkich nadinterpretacji.
Więc w końcu i tutaj doszliśmy do porozumienia
Ostatnio zmieniony przez Gość dnia Pon 15:20, 10 Lis 2008, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
Manzi
Dołączył: 04 Lis 2008
Posty: 97
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: HS
|
Wysłany: Pon 15:37, 10 Lis 2008 Temat postu: |
|
|
Michał napisał: | aby troska o dźwiękową ilustracyjność nie stała się dla kompozytora celem "samym w sobie", jak we wszystkim trzeba zachować umiar. |
O dawnych mistrzów bym się może i nie obawiał, ale o nas - współczesnych odbiorców - już tak. O nas także. I o jakieś legendarne „laski z muzykologii” zwłaszcza.
Michał napisał: | Więc w końcu i tutaj doszliśmy do porozumienia |
To ja zaraz zmienię zdanie odnośnie retoryki.
Nic tam nadzwyczajnego. Jakieś tam oczywizmy.
Jeżeli już , to najbardziej powale mi się figura retoryczna „katastrophe”. To jest dopiero mistyka! Trzy ósemki na tej samej wysokości i ćwierćnuta tercję niżej.
Macie tu może jakąś czcionkę z wężykiem? Czy może w zamian wprowadzić kursywę?
Ostatnio zmieniony przez Manzi dnia Pon 15:37, 10 Lis 2008, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
Gość
|
Wysłany: Pon 15:59, 10 Lis 2008 Temat postu: |
|
|
Manzi napisał: |
Trzy ósemki na tej samej wysokości i ćwierćnuta tercję niżej. |
Coś czuję, że pojeździsz sobie teraz po "Piątej" Beethovena...
Nie pozwalam!
Jeśli już, weź na tapetę kicz wszechczasów - finał "Dziewiątej"
|
|
Powrót do góry |
|
|
Manzi
Dołączył: 04 Lis 2008
Posty: 97
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: HS
|
Wysłany: Pon 16:04, 10 Lis 2008 Temat postu: |
|
|
Michał napisał: | Manzi napisał: |
Trzy ósemki na tej samej wysokości i ćwierćnuta tercję niżej. |
Coś czuję, że pojeździsz sobie teraz po "Piątej" Beethovena...
Nie pozwalam!
Jeśli już, weź na tapetę kicz wszechczasów - finał "Dziewiątej" |
Już znalazłem odpowiedni wątek...
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
|